Un simplu gest, o mișcare de baghetă, poate schimba întregul univers sonor al unei orchestre. Însă ce înseamnă cu adevărat să fii dirijor? Ce rol are bagheta în această alchimie a sunetelor? Răspunsurile le regăsim într-o poveste fascinantă despre continuitate și măiestrie, care începe cu Arturo Toscanini, continuă cu Ionel Perlea și ajunge la maestrul Gheorghe Costin.
Ce face un dirijor?
Pentru spectator, dirijorul este o prezență enigmatică – un lider aparent tăcut, care își coordonează orchestra doar prin mișcări precise ale baghetei sau ale mâinilor. Dar rolul lui merge mult mai departe. Dirijorul este arhitectul întregului univers sonor: el interpretează partitura, dă viață intențiilor compozitorului și creează o legătură între orchestră și public. Bagheta este un simbol al autorității, dar și al sensibilității – un instrument ce traduce gândurile în gesturi și gesturile în sunet.
Arturo Toscanini, unul dintre cei mai mari dirijori ai tuturor timpurilor, a folosit bagheta ca pe un fir invizibil care unea emoția sa cu cea a orchestrei și a publicului. Această baghetă a ajuns mai târziu la Ionel Perlea, marele dirijor român, care a demonstrat că voința artistică poate depăși orice limită fizică.
Bagheta lui Ionel Perlea: o lecție de reziliență
În urma unui accident vascular cerebral, Ionel Perlea a pierdut funcționalitatea mâinii drepte. Deși nu era stângaci, a continuat să dirijeze folosind doar mâna stângă, într-un efort titanic de a-și păstra cariera și arta. Una dintre cele mai impresionante reprezentații a fost interpretarea uverturii operei „Oberon” de Carl Maria von Weber – o lucrare dirijată „din ochi”, într-o demonstrație de voință care a uimit lumea.
Această istorie profund umană și artistică este păstrată vie în memorie de Gheorghe Costin, dirijorul care astăzi ține în mâini bagheta ce le-a aparținut celor doi titani ai muzicii: „Această baghetă nu este doar un instrument. Este o punte între generații, un simbol al pasiunii și al sacrificiului artistic”.
Gheorghe Costin și moștenirea lui Toscanini
Vineri, 22 noiembrie, de la ora 19, la Filarmonica „Oltenia” Craiova, maestrul Costin va dirija uvertura operei „Oberon” ca un omagiu adus lui Ionel Perlea. Alegerea piesei este încărcată de semnificație, fiind o reamintire a felului în care arta poate transcende limitele fizice și temporale.
Concertul: o seară de romantism german
Pe lângă uvertura la „Oberon”, programul concertului include alte două capodopere ale romantismului:
• Concertul nr. 1 pentru vioară și orchestră de Max Bruch, interpretat de Florin Ionescu-Galați, un virtuoz al viorii;
• Simfonia nr. 1 în Do minor de Johannes Brahms, o lucrare monumentală, plină de tensiune și emoție.
Bilete sunt disponibile pe www.filarmonicaoltenia.ro sau la agenția Filarmonicii „Oltenia”.